2013.10.22
皆さんこんにちは。秋もだいぶ深まってきましたね。TOEFL®テスト学習の進捗状況はいかがでしょうか。
前回(TOEFL iBT® テスト Writing対策 No.1 試験の目的、採点の仕組みなどを理解しよう)では、簡単にIntegrated Writingの概略に触れましたね。念のために該当部分を以下に再掲載します:
また字数の目安として、150-225 wordsという数字が出ているという話もしました。
それでは今回は、実際にIntegrated Writingを皆さんに体験していただき、それを基に今後の対策を考えるように指導していきます。それにあたり以下が必要になります。
それでは準備はよろしいでしょうか。では本試験通りに以下の手順で進めていきましょう。
では各自で時間の管理をお願いします。ではどうぞ!
Directions:
You have 20 minutes to plan and write your response. Your response will be judged on the basis of the quality of your writing and on how well your response presents the points in the lecture and their relationship to the reading passage. Typically, an effective response will be 150 to 225 words.
Reading Time: 3 minutes
Reading passage(PDFファイルが開きます)
続いてListeningです。ここをクリックして音声ファイルを聴いてください(※音声がすぐ流れます)。
Question:
Summarize the points made in the lecture, being sure to explain how they respond to the specific points made in the reading passage.
Writing time: 20 minutes
さて各自で回答はできましたか?それではポイントをいくつか振り返りましょう。
まずReadingの方のポイントですが、主張したいポイントが全体として1つあり、それをサポートするポイントが3つあります。今回はthe Chevalierのmemoir(= 自伝、伝記)はaccurateではない、というのが全体として主張したいポイントですね。では何故memoirが正確でないのか、そのサポート・理由をreadingから3つ確実に理解しましょう。
続いてListeningです。各自でここをクリックしてトランスクリプトをご確認ください。できれば音声をもう一度聞きながらスクリプトを読むことをお勧めします。
さて内容の確認はできましたか?Readingで主張されたポイントに対して、Listeningの内容が反論や矛盾点の指摘になっていることに気がつきましたか?これが現在出題されているIntegrated Writingの主流のパターンですので覚えておきましょう。
それでは実際にどのような点が矛盾だったのでしょうか?リスニングのポイントを振り返りましょう。
ということで、Readingで挙げられた3つのポイントに対して、それぞれ反論・否定しているのがわかりますよね?もちろん、毎回きれいに100%真っ向から否定するわけではありませんが、何らかの反論材料が提示されるようになっています。
それでは参考までに簡単な回答例を挙げておきますので、参考にしてみてください。青字の部分がListeningの要点、赤字がReadingの要点になっています。
The lecturer argues that the accuracy and reliability of the Chevalier’s memoir cannot be doubted. For one, the Chevalier did not have financial problems as the reading claims he did. He had assets that could be sold, but it took time for the transactions to be completed. While it is true that he had to borrow money from merchants, it was only while he waited for his assets to be cashed. It did not mean that he was poor.
In addition, while the accuracy of the Chevalier’s conversations with Voltaire is doubted, according to the professor, the Chevalier wrote down everything about the conversation each night. In fact, when the Chevalier was writing his memoir, he was witnessed to be using his notes. These suggest that the Chevalier’s memoir was written with certain accuracy.
The final point is about the Chevalier’s escape from prison. Although the Chevalier had connections with politicians, it is unlikely that he was able to use them to escape from prison because other prisoners with even stronger political connections were unable to use bribery to escape. Rather, it is more plausible that the Chevalier escaped from prison by drilling a hole in the ceiling because after his escape, the ceiling of his prison cell had to be repaired.
All in all, the lecture’s argument contradicts what the critics of the Chevalier say about his memoir.
いかがでしょうか。青字と赤字のバランスからもわかるように、あくまでもListeningで主張されていたポイントを中心にエッセイを展開することが重要です。そしてそれらがどのようにReadingと矛盾するかを示すことができれば、問題が要求している点について明確に答えることができるわけです。
それでは今回はここまでにしましょう。ではまた次回(TOEFL iBT® テストReading対策 No.2 スコアアップの心得10か条)に!