ETS公認トレーナー直伝 TOEFL iBTテスト対策、ここがポイント!

2016.11.22

reading【対象レベル:上級】

第45回 レベル別・TOEFL iBT® テスト 4技能対策⑩
「上級Reading・高難易度の問題対策その②」

皆さんこんにちは。いよいよ11月後半ですね。だいぶ寒くなってきましたね。私の授業でもマスク姿の学生が増え、発言する時にも喉が辛そうです。益々体調管理が重要になってきました。是非とも気をつけてください。

さて今回も引き続きReading対策を学習していきます。前回(第44回 レベル別・TOEFL iBT® テスト 4技能対策⑨「上級Reading・高難易度の問題対策」)では上級Reading対策として、高難易度問題①Sentence Insertion Questions(センテンス挿入問題)と高難易度問題②Sentence Simplification Questions(センテンス言い換え問題)を扱いました。今回は高難易度問題の最難関、要約問題に取り組みます。

 

Readingセクションにおけるパッセージ(本文)で、最後に出題されるのが

  • ・Prose Summary Questions(要約問題)
  • ・Fill in a Table Questions(表完成問題)

のどちらかです。詳細に統計をとったわけではありませんが、私個人の経験からすると出題頻度としてはProse Summary Questionsの方が高いようです。よってまずはこちらで確実にスコアをとれるように学習していきましょう。

高難易度問題③ Prose Summary Questions(要約問題)-概要

  1. パッセージに対する要約を完成させなさいという問題です
  2. 設問の最後(Q13またはQ14)に出題されます
  3. 選択肢は6つあり、それぞれが1センテンスとなっています。そのうち要約として相応しい3つのセンテンスを選んで、空欄の四角の中にドラッグ&ドロップします
  4. 残り3つは要約としては不適切ということになります
  5. 空欄の四角の上にIntroductory sentenceと呼ばれる一文が太字で表示されています。これはもともと要約が4センテンスあり、そのうちの1つがすでに解答されている、と考えると良いでしょう
  6. 表の中では順番は関係ありません
  7. 配点は2点です。Summaryが3つとも合っていれば2点、2つなら1点、1つだけの場合は0点です

 

高難易度問題③ Prose Summary Questions(要約問題)-解き方の手順と注意点

  1. 解答には最低3~4分程かかると考えてください。つまりそれまでの問題を16分程度で終える必要があります
  2. Summary Questionsにたどり着くまでに12問解いているわけですから、本文の全体をほぼ読み終えているわけです。しかしあやふやな印象のままでsummaryを作るのは危険です
  3. 1と2を踏まえて、パッセージのタイトルと、主旨をもう一度掴むべく全体を見直しましょう。画面右上にあるView Passageボタンを押すと、設問画面から切り替わりパッセージ全体を読み返すことができます
  4. 上記概要で紹介したintroductory sentenceを読み、参考としてヒントを得ましょう
  5. 本文とintroductory sentenceを参照しつつ、選択肢を分析する作業にかかります

 

<注意点>
要約を完成するからには、何が要約として適切なのか、そうでないのかを知っている必要があります。

<Summaryになれる選択肢>
・全体の重要なアイディアが含まれる
・比較、プロセス、問題と解決など、本文の大きな構成が含まれる
・本文中、ある程度の量(行数など)に渡って説明されているアイディアが
 含まれている

<Summaryになれない選択肢>
・本文中に記述がないアイディアが含まれる
・本文中に記述はあるが、一部においてのみしかないアイディアや事例
・本文の主旨に反する内容を含む

 

高難易度問題③ Prose Summary Questions(要約問題)-例題

それでは準備はよいでしょうか?読者の皆さんには以下の問題にトライしていただきます。初見のパッセージかもしれませんし、Q1 – Q12までを解いていないわけですから、じっくり時間をかけて本文を何回も読んでからで構いません。

Electricity from Wind

¶1 Since 1980, the use of wind to produce electricity has been growing rapidly. In 1994 there were nearly 20,000 wind turbines worldwide, most grouped in clusters called wind farms that collectively produced 3,000 megawatts of electricity. Most were in Denmark (which got 3 percent of its electricity from wind turbines) and California (where 17,000 machines produced 1 percent of the state’s electricity, enough to meet the residential needs of a city as large as San Francisco). In principle, all the power needs of the United States could be provided by exploiting the wind potential of just three states — North Dakota, South Dakota, and Texas.

¶2 Large wind farms can be built in six months to a year and then easily expanded as needed. With a moderate to fairly high net energy yield, these systems emit no heat-trapping carbon dioxide or other air pollutants and need no water for cooling; manufacturing them produces little water pollution. The land under wind turbines can be used for grazing cattle and other purposes, and leasing land for wind turbines can provide extra income for farmers and ranchers.

¶3 Wind power has a significant cost advantage over nuclear power and has become competitive with coal-fired power plants in many places. With new technological advances and mass production, projected cost declines should make wind power one of the world’s cheapest ways to produce electricity. In the long run, electricity from large wind farms in remote areas might be used to make hydrogen gas from water during periods when there is less than peak demand for electricity. The hydrogen gas could then be fed into a storage system and used to generate electricity when additional or backup power is needed.

¶4 Wind power is most economical in areas with steady winds. In areas where the wind dies down, backup electricity from a utility company or from an energy storage system becomes necessary. Backup power could also be provided by linking wind farms with a solar cell, with conventional or pumped-storage hydropower, or with efficient natural-gas-burning turbines. Some drawbacks to wind farms include visual pollution and noise, although these can be overcome by improving their design and locating them in isolated areas.

¶5 Large wind farms might also interfere with the flight patterns of migratory birds in certain areas, and they have killed large birds of prey (especially hawks, falcons, and eagles) that prefer to hunt along the same ridge lines that are ideal for wind turbines. The killing of birds of prey by wind turbines has pitted environmentalists who champion wildlife protection against environmentalists who promote renewable wind energy. Researchers are evaluating how serious this problem is and hope to find ways to eliminate or sharply reduce this problem. Some analysts also contend that the number of birds killed by wind turbines is dwarfed by birds killed by other human-related sources and by the potential loss of entire bird species from possible global warming. Recorded deaths of birds of prey and other birds in wind farms in the United States currently amount to no more than 300 per year. By contrast, in the United States an estimated 97 million birds are killed each year when they collide with buildings made of plate glass, 57 million are killed on highways each year; at least 3.8 million die annually from pollution and poisoning; and millions of birds are electrocuted each year by transmission and distribution lines carrying power produced by nuclear and coal power plants.

¶6 The technology is in place for a major expansion of wind power worldwide. Wind power is a virtually unlimited source of energy at favorable sites, and even excluding environmentally sensitive areas, the global potential of wind power is much higher than the current world electricity use. In theory, Argentina, Canada, Chile, China, Russia, and the United Kingdom could use wind to meet all of their energy needs. Wind power experts project that by the middle of the twenty-first century wind power could supply more than 10 percent of the world’s electricity and 10-25 percent of the electricity used in the United States.

 

14. Directions: An introductory sentence for a brief summary of the passage is provided below. Complete the summary by selecting the THREE answer choices that express the most important ideas in the passage. Some sentences do not belong in the summary because they express ideas that are not presented in the passage or are minor ideas in the passage. This question is worth 2 points.

 

In the future, wind power is likely to become a major source of the world’s energy supply.




Answer Choices

1. Wind farms have already produced sufficient amounts of electricity to suggest that wind power could become an important source of electric power.
 
4. Responding to environmentalists concerned about birds killed by wind turbines, analysts point to other human developments that are even more dangerous to birds.
2. Smaller countries, which use less electricity than large countries, are especially suited to use wind power to meet all their energy needs. 5. The wind energy produced by just a small number of states could supply all of the power needs of the United States.
 
3. Although wind power is not economical in areas with steady winds, alternative wind sources can be used to simulate wind power. 6. Wind power has several advantages, such as low pollution and projected cost declines, compared to other energy sources.

(source: ETS, TOEFL® Practice Test Set 3, Electricity from Wind

 

<解答・解説>
本文の全体的な流れ、そしてintroductory sentenceからも風力発電について概ね「ポジティブ・楽観的」なトーンになっているのがわかると思います。
では選択肢の分析を行いましょう。

  1. …wind power…important source of electric power.
    ― ○ 本文の内容・トーンと合っています。
  2. Smaller countries…especially suited
    ― × 国の大小による比較はしていません。
  3. not economical in areas with steady winds
    ― × 第4段落の内容と逆になっています。
  4. human developments…more dangerous
    ― ○ 第5段落で詳細に説明されている内容です。
  5. …a small number of states…all the power needs of the US
    ― × 第1段落の1センテンスに記述があるのみなので、間違ってはいませんが要約としては不適切です。
  6. Wind power…advantages
    ― ○ これも本文の内容・トーンと合っています。

 

ということで正解は1、4、6でした。いかがでしたでしょうか?是非とも時間をかけて本文と選択肢の見直しを行ってください。

それでは今回はここまでにしましょう。また次回(第46回 レベル別・TOEFL iBT® テスト 4技能対策⑪ 「上級Listening・レクチャー攻略法」)お会いしましょう!

五十峰 聖先生
  • 五十峰聖先生
  • ETS Authorized Propell® Facilitator
    ETS TOEFL ITP® Teacher Development Workshop Facilitator
  • 桜美林大学 芸術文化群 特任講師
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